A felújítás tárgya egy 1972 -es FORD Escort Estate (kombi) üzemanyagtartálya. Az első szemrevételezés után forrasztási nyomokat találtunk körben az összeperemezésnél. Feltehetően felnyitották már és a tank szellőző – vezetéket cserélték. Ezt bizonyítja a vezeték körüli további forrasztás. A korához képest egyébként jó állapotú tank belsején nagyobb foltokban, az üzemanyag – beöntőcső teljes felületén jelentős korrózió volt látható. Más érdemleges észrevétel, vagy károsodás nem volt.

Egy alapos forróvizes átmosás és kiszárítás után a tartályban visszamaradt rozsdaport ráztuk ki. Következett a beöntőcső, szellőzőcső és szintjeladóműszer nyílások lezárása. Ezt kerek labdaformára összegyúrt rongy zacskóba csavarásával és ragasztó szalag használatával végeztük. A felújítás során a szintjeladó műszer nyílásán a különböző vegyi anyagokat öntöttük, az elhasználódott folyadékot és a tanktömítő felesleget az üzemanyag – beöntőcsövén keresztül ürítettük.

rozsdapor a tankban rozsdas beontocso

Következett a Marine Clean zsírtalanító folyadék. A készlet útmutatója értelmében a 70 – 75L térfogatú tartályoknál az 1L zsírtalanító folyadékhoz 1L vizet kell hozzákeverni. Mivel a tartályunk kb. 40L térfogatú, csak ½L Marine – Cleant használtunk, amihez ugyanennyi ½L forró vizet adagoltunk. A forró víz fokozza a szer hatását.

Marine Clean beontes

megjegyzés: A vízzel történő hígítás nagyban függ az üzemanyagtartályok belső állapotától, a lerakódások mértékétől. Ha ez jelentős, lehet 2:1 arányban is hígítani. Sőt keményebb/vastagabb lerakódásnál a folyamatot többször kell megismételni, vagy 24 órán át a Marine Cleant állni hagyni a tartályban, míg a szennyeződés teljesen feloldódik.
Esetünkben elegendő volt kb. 20 – 25 percet rázni és forgatni 3 perces pihenőkkel, majd a mosófolyadékot kiöntöttük egy edénybe. Alkatrészmosásra ez még jól használható, de max. a szer kifáradásáig.

Metal-Ready

Rozsdakezelés fázis. A napra kitett és 30 perc alatt belülről is kiszáradt tartályt, most a Metal-Ready nevű rozsda átalakító folyadékkal kezeltük. A szer cink-foszfátos összetételéből adódóan a felületen lévő rozsdát az anyagszerkezetbe szivárogva köti meg, alakítja át és egyben védőréteget is képez. A rozsda mennyisége csak 250 ml Metal-Readyt kívánt és ismét következett a körbeforgatás, rázás, hintáztatás 10 percig. Pár perc pihenő után a körbeforgatás, rázás folyamatot még háromszor végeztük el. A kiöntött folyadék színe szemmel láthatóan eltért a beöntött, szép világoskék színűtől. Célszerű a használt folyadékot másik tároló edénybe felfogni, mivel ez a szer is többször, de legfeljebb kifáradásáig felhasználható.

Metal-Ready kiontes

Az előírt fél óra száradás alatt jól megfigyelhető volt a szer reakciója. A rozsdától borított részek lassan a száradás folyamán kifehéredtek. Ez jól látható volt az üzemanyag beöntőcső belsején. A teljes kiszáradás után következett egy laza átmosás. Kézmeleg nagyobb mennyiségű 8-12L vízzel alaposan kimostuk a tartályt. Szerencsénkre az időjárás kedvezett nekünk, mivel tűző nap és árnyékban is 28ºC volt, így hamar kiszáradt megint.

beontocso Metal-Ready utan

Lassan elérkeztünk a felújítás talán legizgalmasabb és legfontosabb pontjához, az U.S. Standard Fuel Tank Sealer alkalmazásához. A kezelési útmutató keményen felhívja a figyelmet: „a tanknak teljesen száraznak, teljesen nedvesség mentesnek kell lennie! Amennyiben nedves felület marad vissza, ott a Sealer – tömítő anyag nem tapad fel és a készlet mellett az eddigi munkánkat is elpocsékoltuk.” E szerint cselekedtünk, tovább szárítottuk a napon.
megjegyzés: Ha az időjárás nem oly kedvező, vagy ha zárt de jól szellőztetett helyiségben végezzük a munkát, vegyünk igénybe a szárításhoz segítséget! használjunk hajszárítót vagy valamiféle meleg levegő keringtetőt, hőlégfúvót is ha szükséges.
A tank Sealer alapos, legalább 5 percig történő felrázása után öntöttük be az 1 quart azaz 946ml tartalmat. De még előtte ellenőriztük és kicseréltük a különböző nyílások ragasztását. Megterveztük a beöntés folyamatát, hogyan forgatunk lassan körbe – körbe, hogyan öntjük ki a felesleget. Milyen helyzetbe fektessük a tartályt, hogy a lecsurgó felesleg anyagot kiöntsük és a szellőző vezetéket tisztán tartsuk. A U.S. Standard Tank Sealer egy műgyanta alapú festék, mely igen kemény, mondhatni szikla szilárdságú, de rugalmas felületű bevonatot képez. Eltömíti a porózus részeket, ahol már a rozsda megvékonyította a lemezt. Sőt az átlyukadt részeken is kitűnően alkalmazható egy gézdarab segítségével. Összetételéből adódóan mindenféle üzemanyagnak, üzemanyag adaléknak, hígítónak ellenáll. A körbeforgatás közben ügyeltünk arra, hogy a jól terülő, igen szép ezüstszínű anyag mindenhová eljusson, minden felületet befogjon. A folyamatot lassan egyenletesen végeztük, majd a kiválasztott helyzetébe tettük a tankot. A belül összefolyt felesleget a beöntő csövön keresztül öntöttük vissza flakonjába. Meglepődve tapasztaltuk, hogy a közel 1L tartalomból csak ½L mennyiséget használtunk fel. A kiszerelés mennyisége elegendő lehet nagyobb térfogatú tartályok kezelésére is, de mindig figyelembe kell venni a tartály formáját és belső kialakítását is (hullámtörő lemez pl.)

kiszaradt beontocso

A tank sealer a levegővel érintkezve lép reakcióba száradni kezd, megköt. Tapadni kezdett a zsírtalanított, rozsdakezelt és száraz lemezfelületen. A száradási idő alatt 30 perc áll rendelkezésre, hogy a tartályban összegyűlt felesleg anyagot kiöntsük és az esetlegesen elduguló szellőző vezetéket kifújjuk. 4 – 6 óra elteltével a felületet tapinthatóan száraz, de legalább 24 óra kiszáradás szükséges.

osszegyult felesleg

Ezen a ponton a használati útmutató több dologra hívja fel figyelmünket:
•    Ha a tank belseje nagyon korrodált, kráterrozsdás, akkor 24 órán belül öntsük vissza a tanktömítő anyagot!
•    Ha több tartályon dolgozunk egymás után, a Tank Sealert mindig töltsük vissza a tároló edénybe. De ne tegyük vissza rögtön az edény fedelét, mert felrobbanhat! Mindig várjuk meg míg visszahűl!
•    Amennyiben napon szárítunk, várjuk meg míg a tartály visszahül. Nem lehet túl forró lemezre önteni. Az ideális hőmérséklet 18-22 ºC.
•    A kiöntést követő egy nap alatt kiszárad a felület, de üzemanyaggal feltölteni csak a teljes száradás után 96 óra (4 nap) elteltével lehet.

Az egy napos kiszáradás után megvizsgálva a belső felületet, valóban szikla szilárdságú, nagyon kemény és az eredeti rozsdamentes lemez színéhez közeli színárnyalatú védőréteget kaptunk!

kiszaradt belso

Ebben a 70L személyautó készletben találunk még egy üzemanyag konzerváló, korróziógátló adalékot is. Ez a szer megakadályozza a hosszú hónapokra eltárolt, leállított jármű tartályában lévő üzemanyag korrózióját. Használható benzinhez és gázolajhoz egyaránt, a 473ml-es kiszerelés 180l üzemanyagot stabilizál. Gyártója a felújított/kezelt tartályokba is javasolja használatát!

Az Escort tartály kezelését 2005 nyarán végeztük, a felület azóta is kifogástalan.

Vélemény, hozzászólás?