Három féle folyadékot különböztetünk meg: ásványi, szilikon és glikol bázisú. Előnyök-hátrányok, összehasonlításuk a következőkben olvasható.

Ásványi folyadék (LHM):
A Rolls Royce és Citroen (Liquide Hidraulique Mineral) bizonyos modelljeinél. Jellemzően ásványi alapú volt a folyadék – de létezett petróleum is -, melyet 3,5 mm átmérőjű csővezetékkel használtak az általános 3/16” (4,75 mm) átmérő helyett. Ez az ásványi folyadék rendszerek SOHA NEM tölthetők fel glikol vagy szilikon folyadékkal, mert az itt lévő speciális gumialkatrészek tönkre mennek. Ugyanígy az ásványi folyadék sem használható glikol / szilikon rendszerekhez.

Glikol fék és kuplung hidraulika folyadék DOT3, 4 és 5.1
A legáltalánosabban elterjedt folyadék. Használata azonban csak korlátozott ideig lehetséges. Ennek fő oka a glikol higroszkóp tulajdonsága (a levegő páratartalmából vizet köt meg). Nedvesség mulekulákat szív magába a folyadék, hatása romlik, képessége gyengül, majd veszélyessé válik. Ezért írják elő biztonsági szempontból az 1 – 2 éven belüli rendszeres cseréjét!
De nem csak itt van a probléma. A nedvességet – kis túlzással -, mindenhol magába szívja, így a tároló flakonjában is. Vásárlásnál mindig ellenőrizzük a gyártás dátumát!, és így tárolhatósága is korlátozott.
A beszívott nedvesség csökkenti a forráspontot, gyengíti a fékhatást/munka képességet, korróziót okoz és megváltoztatja a folyadék viszkozitását. A DOT4 szabványú nem tölthető után/keverhető a DOT3 –val az eltérő tulajdonságok miatt.
Gyúlékony – ami több szempontból is balesetveszélyes. Igen maró hatású, az évek alatt okozott károkról beszéljenek a fényképek:

A nedvszívó képesség miatt a glikol élettartama korlátozott. Mérgező hatású, környezetre igen káros, évente több 10.000 tonna glikolt kell veszélyes hulladékként kezelni.

Szilikon fék és kuplung hidraulika folyadék DOT5
A szilikon folyadék előnye a glikollal szemben, nincs higroszkóp tulajdonsága, nem vesz fel nedvességet. Jelentősen csökken a korrózió függetlenül a folyadék korától. Stabil 260°C forráspontú annak ellenére, hogy nem verseny célokra lett fejlesztve. Viszkozitása stabil marad majd minden időjárási körülmény között, ezért használja már évek óta az Amerikai Hadsereg, Haditengerészet. Ellentétben a glikol folyadékkal nem kell gyártás – szavatosság címkét feltüntetni, tárolhatosági ideje korlátlan. Nem okoz felületi sérülést, lemosható.
Glikolról szilikonra történő cserénél célszerű a hidraulika rendszert teljesen szétszedni, kitisztítani, a gumialkatrészeket is lecserélni, így élettartama gyakorlatilg korlátlan. Használható veterán, klasszikus és youngtimer járművekhez.

Vélemény, hozzászólás?